Holka

Na první pohled na ní nebylo nic zvláštního. V džínech a kabátu, kozačkách a s fialovou šálou kolem krku. Bez čepice, bez rukavic. Hnědovláska s příjemným obličejem. Vysoká tak akorát, aby nebyla moc malá, ale ani moc vysoká. Docela hezká. Obyčejná ženská, možná už vdaná, i když na její věk a dnešní dobu by bylo brzo. Typovala bych jí tak 25, možná 27. Ale já měla vždycky špatnej odhad na lidi. Podívala se na mě pohledem, jako by mě znala minimálně celej svůj život. Jenomže já ji nikdy neviděla. A nebýt toho, co se pak stalo, pravděpodobně bych na ni i zapomněla, tak jako na spousty dalších lidí.

Když se na mě koukla, přecházela zrovna silnici. Já si to neuvědomila a ona zřejmě taky ne. Následovalo skřípění brzd, podivná rána a výkřiky lidí, včetně toho mého. Okamžitě jsem se rozeběhla k tělu, přes džíny se začala rozšiřovat tmavá lepkavá skvrna. Opatrně jsem jí změřila tep na zápěstí. Nahmatala jsem ho prakticky okamžitě a aspoň trošku se mi ulevilo. Jenomže lidi na ulici se chovali, jako by to byla nějaká atrakce. Stáli kolem, nehýbali se, jen si šeptali. Vytáhla jsem z kapsy mobil a zavolala záchranku. Nevím, proč jsem to udělala, ale když ji nakládali a zeptali se mě, jestli ji znám, řekla jsem…

 

A teď sedím tady, v divný místnosti, která je plná smutnejch lidí. Zelenobílý zdi, všude pípaj nějaký tlačítka či co a k tomu všemu ty lidi. Zoufalí lidi. Vypadá to tady jak v nějakým seriálu, jako v Pohotovosti nebo… Koukám moc na televizi. Neuvědomuju si, že je to skutečný. Ta holka, jak ji auto odhodilo a ona nevydala ani hlásku, jeden jedinej pitomej zvuk. Tupě zírám na svoje ruce, který jsou podivně vlhký. A tmavě červený. Dítě vedle mě se definitivně rozbrečelo. Podívám se na něj a v jeho očích se odráží můj vlastní prázdnej pohled. A když si uvědomím jeho výraz, tak zděšenej, plnej strachu a bolesti, konečně mi to dojde. Ta holka je přece na operačním sále! A já ji zvedala ze země, já jí tiskla ruce na ránu v noze, já… Potřebuju si umejt ruce. Nikdo kromě mě nestojí, tak si připadám trošku trapně, když vstanu a začnu hledat záchod, a v tu chvíli přijde nějakej doktor. Ptá se, jestli je tu někdo od paní Krátký. Nikdo se neozývá, jen se rozhlížej, tak teda zvednu ruku a jdu k němu. Říká, že prej je to zlý. Hodně zlý. Ale že je dobrá šance, že se z toho možná dostane. Kývám hlavou. Co jinýho můžu dělat? Prej jestli chci jít za ní, že se probere tak za hodinu, ale není jistota, jestli bude mluvit, jakkoliv reagovat. Dál kývám hlavou. Co jinýho pro ni můžu udělat?

 

Koupím si kafe. Vedle jejího pokoje je automat a ona stejně jen leží v posteli, zamotaná do všech těch hadiček, všechno tam bliká, pípá a já nevím, co mám dělat. Popravdě bych se nejradši zdejchla, ale k tomu nemám dost strachu. Nějakej ten kousek mýho mozku si hraje na zodpovědnou osobu, takže zůstávám a popíjím hnusný kafe z automatu, sedím na židli vedle její postele… a přehazuju si nohu přes nohu. Když dopiju a ona furt jen leží a nehejbá se, vstanu a začnu se procházet po pokoji a zpívat si. Jen tak potichu, jenom pro sebe. Dělám to, když jsem nervózní. Jednu mou oblíbenou, pak takovou tu, kterou nemůžete za žádnou cenu vyhnat z hlavy, a potom jeden z hitů šedesátejch let, kterej ale v dnešní době, mezi mou generací není známej. A ani nepostřehnu, že si někdo zpívá se mnou. Až když skončím, hlas pokračuje dál. Otočím se. Je vzhůru! Kouká na mě takovejma štěněčíma očima. Zeptám se jí, jak se cejtí. Ale ona zpívá furt dál, tu samou písničku, In The Year 2525. Má hezkej hlas, medovej. Takže si zase sednu a jenom poslouchám tu kouzelnou holku.

 

Pak začne kašlat. Docela mě tím vyděsí, nevím, co bych měla udělat, tak jí jen trošku nadzvednu hlavu. Zavadím přitom o přikrývku a ta spadne na zem. Holka má obě ruce plný modřin, fialovejch, zelenejch, žlutejch. Břicho má zafačovaný, nohu má v sádře, druhou nemá vůbec. Ale není zavázaná, asi neměla nohu už předtím. Je mi to hrozně líto, tak líto, že mi začnou týct slzy. Taková krásná holka, teď tu leží v obvazech a nevnímá svět kolem sebe. A navíc mám pocit, že za to můžu já, kdyby se na mě přece nedívala, neskončila by tak, nesrazilo by ji to auto. Jedna pestrobarevná ruka se třepetavě zvedne a setře mi slzu z tváře. Tak přece jenom vnímá! Zvednu rychle peřinu a znovu ji přikryju. Upře na mě svůj štěněčí pohled a začne mluvit. Svým medovým hlasem mi vypráví jakejsi nesmyslnej příběh, plnej obrů, elfů, skřítků, lítajících koní a bůhví čeho všeho ještě. Vypadá, jako by tam vážně žila. Oči jí těkají po místnosti, nedokáže se soustředit na jedno místo. Najednou vchází doktor, ona furt vykládá a on jí zatím kontroluje přístroje a zapisuje si to do nějakýho papíru. Pak mi naznačí, abych s ním šla ven. Nevnímám, co říká, ale vím, že je to špatně. Jediný, co zaslechnu, je: „Je mi to líto.“

 

Vrátím se zpátky k ní. Pořád povídá a mně se nějakou záhadou zastaví slzy. Pohladím ji po čele, zrovna ve chvíli, kdy sebou celá škubne. Zase mě to vyděsí. „Vím, co se se mnou bude dít.“ A tahle věta mě vyděsí úplně nejvíc, je přitom při smyslech? Mluví vážně? Její oči jsou přece v jiným světě. A poslední, co tato krásná holka s medovým hlasem řekne, má být tohle? Vzápětí mě vyvede z omylu. Usměje se. „Úplně nejpodivnější bylo, že přes všechna svá úsilí skončil kdesi dole u stonku. Ani k prvním lístkům se nevyšplhal. Přitom to byl vždycky on, kdo jako první okusoval okraje okvětních lístků.“ Pak zavře oči a všechno kolem začne pípat mnohem rychleji. Do pokoje vběhne parta sester a doktorů, odvedou mě pryč, ale já už vím, že je konec. Doktoři mě ujistí, že zavolají zbytku rodiny, všichni mi přejí upřímnou soustrast, dívají se na mě s lítostí. A já odcházím, zklamaná a zároveň smířená. Odešla sice mladá, ale s úsměvem na rtech a v krajině, která se jí dozajista líbila.

 

Její poslední slova jsou natolik matoucí a přitom tak pravdivá. Každý z nás se v životě snaží něčeho dosáhnout. Člověk není nikdy doopravdy spokojený, každému něco chybí, peníze, moc, sláva, děti, prostě něco. Všichni se ženeme za něčím, čeho možná jednou dosáhneme, ale vzápětí to znovu ztratíme. A pak… je konec.

 

Autor: Marie Němcová | sobota 9.1.2010 9:25 | karma článku: 17,56 | přečteno: 1571x
  • Další články autora

Marie Němcová

Letní láska

Venku je skoro jaro, má bejt zima, já mám podzimní barvu vlasů, tak proč si nevzpomenout na léto?

10.1.2012 v 22:12 | Karma: 8,26 | Přečteno: 506x | Diskuse| Ostatní

Marie Němcová

Už jsem tu nějakou dobu nebyla... Tak si počtěte, jak vlastně to se mnou vypadá...

8.1.2012 v 22:09 | Karma: 8,45 | Přečteno: 679x | Diskuse| Ostatní

Marie Němcová

Blbost

Sedí na kraji poloprázdné vany. Voda je moc horká, dopouští studenou. Začala ji napouštět už před deseti minutami, ale odběhla k počítači. Ráno jí psal kamarád, takový ten milý typ, že ji má rád, ačkoliv ona jeho ne. Ne tím způsobem... Psal jí i jiný kamarád, takový ten budoucí spisovatel, ať laskavě zase začne psát, jinak bude o hladu. Nebo si bude muset najít bohatého manžela... Psala jí jedna z nejlepších kamarádek, taková ta podobně uvažující, jestli se nebude něco dít. Ale ona nevěděla...

8.10.2010 v 11:51 | Karma: 10,16 | Přečteno: 1276x | Diskuse| Poezie a próza

Marie Němcová

Na co myslíš?

Jeden z mých kratších poetických pokusů, doufám, že se bude líbit:) Případná kritika je vítána...

8.10.2010 v 9:55 | Karma: 6,80 | Přečteno: 571x | Diskuse| Poezie a próza

Marie Němcová

Zhůvěřilost

SOBOTA Prostě obyčejná. Alespoň navenek. A tak tam stála a už ani nedoufala. Najednou něco zaslechla - smím prosit - a spatřila dlaň. Když se podívala výš, zahlédla - ano - záblesk naděje v jeho očích. Prostě nádherný. Alespoň navenek. A tančit uměl - dobře tancuješ - nikdy jsem do tanečních nechodil - vážně skvěle. Pozval ji na skleničku - víno - jedině červené - a mluvili a mluvili. Domluvili si schůzku - ve čtvrtek - nemůžu - prosím - na čtvrtek večer. Když odešla - omluv mě na minutku - něco jako zavřete oči, odcházím - přesně - na toaletu, zaslechla - vidělas tu jeho novou - jo, totální chudinka - no to mi povídej, taková naivka - dívčí řeči. Takové - šeredka jedna - zase ji odkopne - hlouposti. Vyšla z kabinky, umyla si ruce - proboha, to je ona - není to blbý - ale ne, jen ať to slyší, dobře pro ni - a vyšla na chodbu. Nečekal tam.

5.10.2010 v 23:29 | Karma: 7,76 | Přečteno: 774x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Poslanci mají jednat o změně zákoníku práce, o minimální a zaručené mzdě

2. května 2024  5:42

Poslanci by měli na mimořádné schůzi začít projednávat úpravu zvyšování minimální mzdy. Novela...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Rus má imperialistické myšlenky. Ukrajinou nekončí, říká velitel v Donbasu

2. května 2024

Premium Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Vymlácená okna, ale i celé domy srovnané se zemí. Tak vypadá Doněck a celý průmyslový Donbas....

Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky

1. května 2024  22:26

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

  • Počet článků 21
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 889x
Obyčejně neobyčejná, zvláštní a podivná. Studentka OA příležitostně zabíhá do svého imaginárního světa...

Seznam rubrik